Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
07.11.2017

Щоб зменшити корупцію, потрібно змінити ментальність людей. - Інтерв'ю військового прокурора Західного регіону України Олега Сенюка. "Голос України", № 199 (6704), 27 жовтня 2017 року

Олег Сенюк: «Щоб зменшити корупцію, потрібно змінити ментальність людей»
 
Із зони проведення антитерористичної операції після ротації повернувся військовий прокурор Західного регіону генерал-майор юстиції Олег Сенюк. Наша розмова про військову юстицію в умовах особливого періоду та багато іншого.

-- Олеже Володимировичу, що Вас найбільше вразило під час перебування у зоні бойових дій.

-- Під час спілкування на «нульовці» з солдатами відчувалося, що порівняно з минулими роками відбулися помітні зміни. Військовослужбовці непогано озброєні, матеріально і технічно краще забезпечені. Патріотичний дух солдатів й офіцерів, що стоять на передовій, дуже високий. Готові в будь-який час іти в наступ. Ми зможемо дати відсіч ворогу в разі будь-яких активних дій на лінії розмежування.

-- Якщо не заперечуєте, розпочнемо все-таки нашу розмову із Західного регіону. Побутує думка, що цей край досить складний для правоохоронців і водночас привабливий для кримінальних структур -- тут зосереджено найбільше митних переходів. Тут також зосереджені важливі об’єкти як військової, так і промислової інфраструктури. Перед тим Ви працювали у військовій прокуратурі Центрального регіону…

-- Кожен регіон має свою специфіку. Центральний більш насичений підприємствами оборонної промисловості, там знаходяться центральні органи військового управління тощо. У Західному регіоні найбільша увага зосереджена на забезпеченні законності і правопорядку на державному кордоні  та, звичайно, у військах. У цілому суть нашої діяльності всюди однакова, оскільки закон один для всіх.

-- Найбільше затримань корупціонерів у Західному регіоні останніми роками відбувається саме з участю військової прокуратури. Чим це викликано?

-- На мою думку, це, перш за все, вказує на те, що правоохоронні органи працюють на Західних теренах України більш результативно та ефективно. Крім того, через нашу незаангажованість та непідкупність в цей складний для країни час, коли кожен прагне захисту, суспільство нам довіряє. Це при тому, що результати роботи незначної кількості працівників, а це 25 слідчих на вісім областей Заходу, зримі і засвідчують нашу продуктивність, довіру громадян і розуміння державних проблем, які можуть розв’язати лише офіцери.

-- Кількість кримінальних проваджень, затриманих корупціонерів, притягнутих до відповідальності осіб за 9 місяців та й за останні три роки вражають – що за цими показниками?

--У минулому році за показники нашої діяльності нижче другого місця не опускалися. Упродовж восьми місяців займали першу сходинку за кількістю скерованих до суду справ серед усіх регіональних прокуратур України, у тому числі й цивільних. Водночас, у нас найменша кількість особового складу. У цьому році скерували до суду 64 провадження в сфері корупції – це друге місце в країні, а перше – у військових колег з Південного регіону. І, звісно, не слід забувати – робота військової прокуратури наочна з неабиякою підтримкою громадян, яку ми прагнемо виправдати і таки виправдовуємо своєю віддачою.

-- Але далі залишається велика кількість кримінальних проваджень. Про що свідчить ця тенденція? Що Ви бачите за цими цифрами?

-- Щоб зменшилася кількість корупційних проявів, потрібно змінити ментальність людей. Яку б зарплату не давали службовцю, в яких би умовах він не проживав, які б матеріальні умови йому б не створювали, якщо в свідомості ментально не закладено, як кажуть в народі, що брати хабара – це низько, ми нічого не доб’ємося і не викорінимо корупцію. Динаміка злочинів кожного року то збільшується, то зменшується. Це свідчить про одне: у свідомості службовців, які задіяні в корупційних зловживаннях, нічого не змінюється.
 
Саме тому за 9 місяців цього року у сфері протидії корупції наші показники – це десятки кримінальних проваджень цієї категорії. До прикладу, 64 закінчених досудових розслідувань у кримінальних провадженнях, що є одним з кращих результатів серед інших військових прокуратур України. З них 57 – за фактами хабарництва.
 
Якщо ж говорити про кількість затриманих посадовців на гарячому – то їх було 34, а суми хабарів загалом склали 417 тис. грн., 91,5 тис. дол. США та 1 тис. євро.

-- Все-таки, які найбільш резонансні провадження Вам запам’яталися?

-- Ми живемо у такому круговороті подій, що два-три дні можна розповідати, що найбільше закарбувалося у пам’яті. Наведу останні приклади щодо документування щомісячних поборів виконувачем обов’язків начальника Чернівецького обласного управління лісового та мисливського господарства, якого ми нещодавно затримали на хабарі.
 
Кошти в розмірі 10 тис дол США призначалися начальнику Управління захисту економіки в Чернівецькій області Департаменту захисту економіки Нацполіції України, щоб той не документував незаконну вирубку лісів на Буковині.
 
Але останній, будучи людиною принциповою та професійною, одразу ж звернувся з відповідною заявою до нас. Ми, в свою чергу, одразу ж відреагували і затримали хабародавця-лісника в порядку ст. 208 КПК України під час надання частини хабара в розмірі 2300 дол США та 4200 євро.
 
Це кричущий факт. Скільки вже справ щодо лісників прокурори скерували до суду, але нічого не міняється. Тому нам потрібно володіти оперативною обстановкою і працювати системно, щоб запобігати корупційним проявам.

-- У Львові вражені, як наполегливо і професійно військова прокуратура Західного регіону відстоювала від незаконної забудови парк «Знесіння». Яка нині ситуація навколо улюбленого місця відпочинку львів’ян?

-- Це наша постійна і буденна робота, яку стараємося виконувати якісно і результативно. Вже маємо рішення судів, які знівелювали прагнення забудувати цей парк. Ми вийшли на заключний етап: парк «Знесіння»  буде збережений. Але судові процеси тривали майже 10 років.
 
Останнім рішенням по цій справі, згідно з рішенням Львівського апеляційного господарського суду, є витребування усієї площі земельної ділянки розміром близько 2,9 га в історичному ареалі м. Львова, яка межує з регіональним ландшафтним парком «Знесіння».
 
Так, ще в липні 2012 року перший заступник військового прокурора Західного регіону України в інтересах держави звернувся з позовом до субєкта підприємницької діяльності про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та її витребування з чужого незаконного володіння. Загальна вартість землі по вул. Довбуша, 15 у м. Львові становить 6,3 млн грн.
 
Зазначимо, що лише 7 квітня 2017 року рішенням господарського суду Львівської області частково задоволено вказаний позов та визнано недійсним договір оренди землі. Також витребувано на користь держави в особі Кабінету Міністрів України земельну ділянку площею понад 2,8 га.
 
Лише завдяки наполегливій та послідовній позиції військової прокуратури державі повернуто цей об’єкт нерухомості.

--Повернемося до зони бойових дій. Які найбільш поширені злочини в зоні АТО?

-- Щоденна рутинна робота – це одне, але найбільше часу концентрували на розслідуванні злочинів, пов’язаних з державною зрадою, коли, наприклад, військовослужбовець переходить на бік ворога. Вже є не один десяток вироків. Конкретні особи засуджені до реальних строків позбавлення волі. Що важливо, визнано протиправну діяльність так званих «ДНР» і «ЛНР» -- це буде серйозна основа для міжнародних судів у визнанні російської агресії.
 
Адже виключно завдяки клопіткій роботі військовим прокурорам вдалося довести в суді визнання так званих «ДНР» та «ЛНР» терористичними організаціями з вірною кваліфікацією дії злочинців за ст.ст. 258 - 258-5 КК України.

--Ви знаєте про існування такого закладу як Старобільський слідчий ізолятор. Там нині утримують сепаратистів, російських найманців і навіть наших офіцерів, у тому числі із штабу оперативного командування. Військовослужбовці готові нести відповідальність за скоєне, але вони проти того, щоб їхні справи розглядали суди Луганської області.
 
-- Щодо судів у Луганській та Донецькій областях – дійсно виникають проблеми. Ми виступали проти того, щоб справи щодо терористичних організацій «ЛНР» і «ДНР» розглядали суди цих областей. Коли родичі знаходяться на окупованих територіях, суддя часто не може прийняти законне рішення за результатами розгляду нашого провадження.
 
Ми виступили з ініціативою, щоб ці провадження для об’єктивного розгляду скеровувались до судів Центральної чи Західної України.
 
-- Колись в Україні діяли військові суди. Чому б знову не повернутися до цієї практики в зоні АТО?

-- Не лише в зоні бойових дій, військові суди повинні бути створені в усій Україні по гарнізонному принципу – у Києві, Львові, Одесі тощо. А там, де гарнізони невеличкі, може бути міжгарнізонний суд для кількох областей.
 
Відповідно до ієрархії має бути створена Судова палата з військових справ у Верховному суді. У регіонах, де діють військові прокуратури, мають запрацювати і військові суди. Чому? Наведу конкретні приклади. Ми скеровуємо до суду справи про невиконання наказу чи самовільне залишення військової частини. Проходить багато часу, поки цивільний суддя районного суду зможе зрозуміти дух і сутність статті Кримінального кодексу, по якій скерували справу. За Статутом Збройних Сил України солдат повинен підпорядкуватись і виконати наказ командира, а суддя не знає, що таке Статут. Доводиться проводити роз’яснювальну роботу.
 
Військові суди мають розглядати не лише кримінальні справи, а й адміністративні, цивільні, які стосуються військовослужбовців, атошників чи членів їх сімей. Наприклад, учаснику АТО не доплачують місячне грошове утримання, не виплатили одноразову грошову допомогу тощо. Він повинен прийти до військового прокурора і той мав би заявити позов в інтересах військовослужбовця і підтримати його інтереси в суді…

-- На Вашу думку, які ще потрібні закони прийняти у Верховній Раді, щоб боротьба з корупцією в Україні стала більш ефективною й відчутною.

-- Насамперед, необхідно зробити важливі кроки для існування військової юстиції. По-перше, створити військові суди; по-друге, у нас мають бути військові юристи, які б захищали військовослужбовців, як це роблять в Ізраїлі; по-третє, залишити слідство у військовій прокуратурі. З 20 листопада у прокурорів забирають слідство. А хто буде займатися названими мною вище справами законодавцем не визначено.
 
На даний час ми не можемо офіційно представляти в суді інтереси військовослужбовців, атошників чи членів їх сімей. Ці функції передали центрам безоплатної правової допомоги. Чи можемо ми собі уявити, що представник його центру, взяв автомат і поїхав на передову, де в окопі поспілкувався з солдатом і розпитав, які в нього проблеми. Це мають робити військові прокурори. Тому необхідно внести зміни як в Конституцію, так і в Закон «Про прокуратуру» з цього приводу. І хоч би на особливий період військові прокурори мають мати можливість відстоювати права тих людей, які на Сході захищають нашу країну.
 
У Верховній Раді майже два роки лежить по суті без руху законопроект, який надає військовій прокуратурі право перевіряти, як витрачають бюджетні кошти для армії. Не перевіряти суб’єкти підприємницької діяльності, які впливають на реальні сектори економіки, а відслідковувати рух бюджетних коштів для оборонної промисловості. Яким чином проводяться закупівлі, яка якість товарів, як ремонтують техніку, як харчують солдат тощо.
 
Після вибухів на складах ми почали перевіряти як зберігаються боєприпаси. Військова прокуратура Центрального регіону розслідує кримінальне провадження щодо вибухів у Калинівці. Відповідні доручення отримала і військова прокуратура Західного регіону.
 
Однак на даний час є випадки, за відсутності повноважень проводити перевірки, коли командування військових частин не допускають військових прокурорів на арсенали, бази та склади. Очевидно, їм є що приховувати... Не зважаючи на це, ми свою роботу робимо і виявляємо наявні порушення закону. Саме тому повинні бути створені умови, щоб ми запобігали таким вибухам як у Калинівці.

Щоб належно працювати, повинні бути чітко визначені аші повноваження.
 
Ми спілкувалися з колегами з різних країн, і вони мають право перевіряти законність витрачання бюджетних коштів. Наприклад, у США у військовій прокуратурі створений окремий департамент, який займається перевіркою витрачання виділених на оборонні потреби коштів.
 
Військові прокуратури створили три роки тому, але з періодичністю 5-6 місяців приймають закони, які зменшують наші повноваження. Це може призвести до фактичної ліквідації військових прокуратур, або до такого становища, що ми будемо на папері існувати, а реально не впливати на стан законності.
 
На мою думку, має бути п’ять інститутів у військовій сфері, а саме: військовий прокурор, військовий юрист, військовий адвокат, які мають захищати інтереси військовослужбовців, військовий суд. І, звичайно, має бути військова поліція.

-- Що стримує реорганізацію військової юстиції?

-- Мають бути прийняті відповідні закони. До речі, нині на сайті Президента України зареєстрована петиція про продовження повноважень військової прокуратури. Якщо вона набере 25 тисяч підписів – буде розглянута. На даний час у суспільстві є потреба для поновлення названих мною вище повноважень військової прокуратури, хоча б на особливий період.
 
З метою належного забезпечення законності у військах військові прокурори мають мати: право здійснювати соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, у тому числі шляхом представництва їх інтересів у судах; повноваження здійснювати перевірки законності використання бюджетних коштів в оборонному секторі економіки, а також проводити досудове розслідування злочинів у воєнній сфері.
 
 
Розмову вів Богдан КУШНІР.
Львів.
На знімку: військовий прокурор Західного регіону Олег Сенюк.
Фото Юлії Галущак.

кількість переглядів: 2708