04.08.2016

Військова прокуратура виправдовує своє існування, - військовий прокурор Західного регіону України Олег Сенюк. "Вісник прокуратури", №7'2016

ВІЙСЬКОВА ПРОКУРАТУРА ВИПРАВДОВУЄ СВОЄ ІСНУВАННЯ

Про досягення, стратегії та лідерство в умовах викликів сьогодення
ВІСНИК ПРОКУРАТУРИ,
№ 7'2016
Цьогоріч військова прокуратура Західного регіону України очолює рейтинг за показниками протидії корупції серед інших прокуратур. Офіцери органів військової прокуратури стали не тільки одним із гвинтиків дієвого механізму подолання корупції, а й творцями цілого періоду історії: від антикорупційних кроків в органах військової влади до реальних зрушень у поверненні незаконно захопленого військового майна.

Із 2015 року, попри різноманітні події, що впливають на криміногенну, обороноздатну та соціальну сфери країни, військова прокуратура Західного регіону України за результатами роботи є однією з кращих у цілій системі органів прокуратури України загалом. Таких здобутків офіцери зуміли досягти менше ніж за рік. Крок за кроком, використовуючи уміло вибудовану стратегію дій і лідерство, як важливу рису, - і в результаті наші зусилля впродовж 6 місяців 2016 року матеріалізувались у помітних, важливих результатів – 61 скероване до суду кримінальне провадження про корупційні правопорушення, що є кращим результатом серед прокуратур регіонального рівня. Це в той час, як торік за цей же період наш показник становив – 18 проваджень.
 
Якщо можновладці в певних сферах експлуатують свою структуру на власний манір, до справи беруться військові прокурори: «ведуть» до моменту викриття вчинення злочину і «ловлять на гарячому». Серед таких актуальних проваджень сміливо можна назвати затримання колишнього заступника директора – начальника відділу матеріально-технічного забезпечення ДП «Житомирський бронетанковий завод» та його поплічника, керівника ТОВ «Укрвагонремтранс», за підозрою у заволодінні коштами державного підприємства в сумі понад 23 млн грн. Зазначену суму, що в понад 600 разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, було виділено на ремонт бронетанкової техніки, яка мала використовуватися в зоні проведення антитерористичної операції.
 
Досудове розслідування у вказаній справі, як і експертизи, ще тривають. Окрім того, станом на сьогодні військовими прокурорами у ході позапланової виїзної ревізії декотрих питань фінансово-господарської діяльності згаданого державного підприємства вже встановлено матеріальну шкоду на суму понад 20 млн грн.
 

Переконані, що винні особи мають понести покарання: кожен, хто порушив вимоги закону, відповідатиме за свої вчинки.

Однак протидіяти корупції можна й іншим чином. Для прикладу, працівник правоохоронного органу, не потураючи корупції, свідомо і принципово повідомив про запропонований йому хабар за надання певних послуг: директор ДП «Красилівський агрегатний завод» за 23 тис. дол. США і 2 тис. євро просив працівника військової прокуратури Хмельницького гарнізону не притягувати його до кримінальної відповідальності, а на додачу – повернути близько 70 тис. дол. США, вилучених під час обшуку наприкінці січня цього року.
 
Саме під час спроби передачі хабара директора підприємства й було затримано.
 
У проваджені, яке виконував працівник військової прокуратури, встановлено, що начальник Управління технічного забезпечення логістики командування Повітряних сил ЗСУ, командир та заступник командира однієї з військових частин спільно з вищевказаним директором ДП «Красилівський агрегатний завод» та заступником начальника цеху цього державного підприємства викрали зі складів військової частини 30 балкових кріплень під крило БДЗ-УСК, призначених для авіаносців Су-24. Військове майно викрадене з метою використання для виконання контракту з Республікою Індія загальною вартістю 18 млн долСША.
 
Оскільки на ринку України комплектуючих для виробів, які за контрактом має постачати підприємство, немає, його керівник звернувся до начальника Управління технічного забезпечення логістики командування Повітряних сил ЗСУ з проханням щодо можливості викрадення указаних виробів за винагороду з розрахунку близько 1 тис. дол. США за один виріб.
 
Надалі керівники ДП «Красилівський агрегатний завод» після проведення косметичного ремонту вказаних виробів планували реалізовувати їх як нові вироби власного виробництва за міжнародним контрактом за ціною близько 46 тис. дол. США за один виріб. Це при тому, що згідно з обліковими даними військової частини залишкова вартість одного виробу становить 1654 грн.
 
У цьому проваджені обвинувальний акт вже в суді. Судовий розгляд триває.
 
Таким чином, військова прокуратура Західного регіону України принципово та комплексно реагує на будь-які факти і прояви корупції.

Боротьба з корупцією спрямована не лише на виявлення та затримання корупціонерів, але й на припинення будь-яких спроб підкупу працівників прокуратури.

Наведене провадження – яскравий приклад офіцерсько-прокурорської непідкупності та принциповості.
 
Утім доводиться констатувати, що військова прокуратура забезпечує притягнення до відповідальності не тільки тих осіб, які скоїли корупційні злочини. До нашої підслідності, згідно з Кримінальним процесуальним кодексом України, віднесено 35 складів злочинів, зокрема щодо осіб, які проходять військову службу в Збройних силах України, Національній гвардії України, а також працівників СБУ та інших відомств, які скоїли службові чи військові злочини: дезертирство, перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень.
 
Варто пригадати нещодавній судовий розгляд у справі перебіжчика з Хмельниччини. У той час як війна на Сході країни йде повним ходом і справжні патріоти мужньо захищають нас від ворога, в армійських лавах знаходяться подекуди зрадники. Одного з таких військових наприкінці червня засудили за державну зраду до 12 років ув’язнення з позбавленням військового звання майора.
 
Військовими прокурорами доведено, що майор Н., діючи умисно, у 2014 році передав представникам Російської Федерації відомості, які містять державну таємницю: повну інформацію про план польоту військового літака-розвідника, що дало змогу іноземній державі спланувати заходи з протидії та зменшити результативність виконання вітчизняною розвідкою спеціального завдання.
 
Окрім того, під час виконання спеціального польоту військовослужбовець Н. відмовився виконувати законну вимогу штурмана екіпажу щодо керування літака запланованим курсом і ухилився від маршруту. Порушивши «режим мовчання», намагався встановити контакт з невідомими особами і направив літак до лінії державного кордону з РФ. Не маючи жодної можливості самостійно дістатись до аеродромів на території країни-агресора, вимушений був здійснити посадку літака на заплановану лінію польоту. Суд це врахував і визнав зловмисника винним у державній зраді.
 
Враховуючи всю складність злочину і той факт, що досвідчений пілот таки не добрався до кінцевої мети, однією з версій слідства була відсутність потреби у країни-окупанта у нашому військовому літаку: таким чином на початку воєнного протистояння у 2014 році спецслужби РФ намагалися влаштувати показову акцію для наповнення медіа-простору повідомленнями про відмову українських військових виконувати завдання, ухилення та дезертирство на чужу територію.
 
За прикладами нашої роботи та кримінальних проваджень, які знаходяться в полі зору військової прокуратури, далеко ходити не треба. Серед іншої категорії тривожних випадків, які вражають офіцерів, освітян, які мислять своє життя у гідному вихованні молодого покоління, та нас, військових прокурорів, перевищення викладачем Національної академії сухопутних військ ім. П. Сагайдачного своїх повноважень. У березні під час складання заліку офіцер військового вишу завдав настільки важкі тілесні ушкодження курсанту, внаслідок яких той втратив селезінку. У цьому провадженні слідство ще триває. Військовому зловмиснику повідомлено про підозру у вчиненні злочину.
 
Військові прокурори не забувають й про такі напрями, як земельний та природоохоронний. І вже є значні результати.

Лише цьогоріч за наслідками здійснення вивчення стану додержання земельного законодавства в ЄРДР зареєстровано 11 проваджень за фактами незаконного вилучення, самовільного зайняття земель оборони площею 30,5 га та орієнтовною вартістю 13,3 млн грн.

 
Як приклад, історія 46-річного іванофранківця, який з метою незаконного заволодіння землями Міноборони і подальшого їх продажу розробив та втілив у життя злочинну схему.
 
Йдеться про земельну ділянку площею понад 12 га в декількох кілометрах від Івано-Франківська, власником якої в березні 2012 року стало підприємство обвинуваченого – «Лайт констракшн».
 
Для реалізації свого замислу зловмисник у зговорі з іншою особою знайшов декілька фірм, щоб провести через них той чи інший етап своєї оборудки. Спершу він призначив на керівні посади знайдених фірм необізнаних із розробленою махінацією осіб, яким належала стовідсоткова частка у статутному капіталі підприємства, організував із порушенням встановленого порядку присвоєння кадастрового номера земельній ділянці та вніс її до статутного капіталу фірм. А згодом, подавши позов до суду, відсудив на свою користь у співучасників кримінального провадження згадані території.
 
Таким чином, за два роки, вдаючись до шахрайських дій, зловмисник став єдиним власником земельних ділянок вартістю понад 20 млн грн. Обвинувальний акт уже в суді, а майно в ході слідства повернуто державі.
 
Інший приклад: незважаючи на розпорядженню начальника Чопського прикордонного загону щомісячний моніторинг лінії державного кордону України не здійснювався, а прикордонний наряд для несення служби з охорони державного кордону безпосередньо на лінії державного кордону країни не призначався. Наслідком цього стала самовільна вирубка дерев на суму 20 млн грн.
 
Результатом скрупульозного та безапеляційного вивчення стану додержання екологічного законодавства стало 10 зареєстрованих у ЄРДР кримінальних правопорушень з попередньо встановленими збитками розміром 3 млн грн. 
 
Повертаючись до теми корупції, слід зауважити, що інструментом впливу в різних сферах служить не тільки вона, а ще й незаконне зазіхання на чуже майно, зокрема державне. У цьому зв’язку не можна оминути увагою провадження військової прокуратури, як представника інтересів держави, щодо фактичного повернення майна та землі у державну власність.
 
Упродовж 6 місяців поточного року судами розглянуто та задоволено 101 позов на суму понад 14 млн грн, реально виконано судових рішень на суму 245 млн грн. (з урахуванням судових рішень минулих років). Для порівняння – вартість однієї бойової броньованої машини «Дозор-Б» становить 4 млн. грн.
 
Звісно, можна сказати, що цього не достатньо. Без знання істини такі слова безжалісно ятрять, адже це один з кращих показників із відшкодування у державі.

За цими цифрами криється нелегка робота офіцерських працівників, кожен з яких зумів повернути громаді, суспільству, країні в середньому більш ніж 2 млн грн. Це при тому, що на виплату грошового забезпечення одного працівника прокуратури держава витрачає в рік у середньому 100-120 тис. грн.

 
На жаль, сьогодні, як і 10 років тому, земля та нерухоме майно Міноборони досі залишаються «ласими шматками» для керівників підприємств та держструктур через власне бажання до наживи в довіреному їм державою або через вчинення шахрайських дій.
  
У центрі цієї роботи з реагування і повернення у власність держави незаконно відчуженого майна та земель оборони знаходиться відділ організації представництва інтересів громадянина або  держави в суді та при виконанні судових рішень військової прокуратури Західного регіону. За результатами його правозахисної та представницької діяльності у цій сфері цьогоріч до суду подано 20 позовів щодо повернення незаконно вилучених земельних ділянок площею понад 150 га і вартістю 9,3 млн грн. Судами розглянуто та задоволено 6 позовів на суму 3,4 млн. грн. Забезпечено реальне повернення у власність держави понад 10 тис. га земель вартістю 215 млн грн.
 
Для прикладу, забезпечено реальне виконання судового рішення щодо повернення державі земельної ділянки колишнього Повурського авіаційного полігону площею 10 тис. га вартістю 196 млн грн, розташованої на території Ковельського району Волинської області.
 
Не залишено поза увагою захист інтересів держави щодо повернення незаконно відчужених об’єктів нерухомості. З-поміж повернутих у державну власність – незаконно відчужена нерухомість площею 2,7 тис. кв. м загальною вартістю майже 15 млн грн. 
 
Інший приклад: військовою прокуратурою забезпечено повернення державі в особі Міністерства оборони України приміщення колишнього готелю «Зірка» по вул. Січових Стрільців, 4 у м. Івано-Франківську площею 1,7 тис. кв. м вартістю 7 млн  грн, яке на підставі незаконного судового рішення вибуло у власність комерційних структур.
 
Крім цього, повернуто до державної власності колишнє приміщення побутового обслуговування, розташоване по вул. Пушкіна, 4-а у м. Тернополі площею понад 1 тис. кв. м вартістю 7,8 млн грн, яке незаконно вибуло з власності держави внаслідок його відчуження концерном «Військторгсервіс».
 
Під пильним контролем військової прокуратури знаходяться і питання соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей. Порушень чимало. Кожна інформація варта уваги.

Можливо, хтось казатиме, що тема війни, проблеми "атовців" вже стали для суспільства нормою життя. Та це не так. Військових не залишають сам на сам із проблемами. Щодня над їх вирішенням клопочуть чимало військових прокурорів та працівників держструктур, переймаються долею захисників, їх майбутнім. Розуміють. Співпережи-вають. А тому - реагують.

 
 В умовах сьогодення важко переоцінити актуальність питання соціального і правового захисту військовослужбовців та учасників антитерористичної операції. Особливо, враховуючи те, що проведена військовою прокуратурою регіону робота засвідчила наявність фактів порушень законодавства про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей. Це і невиплати одноразової допомоги у зв’язку з загибеллю військовослужбовців, і проведення виплат не в повному обсязі, і невидача посвідчень учасника бойових дій, в тому числі членам сім’ї загиблих військовослужбовців, і відсутність соціального забезпечення сімей загиблих добровольців тощо.
 
Стосовно проведення грошових виплат необхідно наголосити, що в усіх випадках, де документи подано, здійснюються розрахунки за визначеними видами допомог. Навмисних затягувань у призначені та виплаті допомог, пенсій немає. Непризначення цих виплат може бути пов’язане лише з проведенням службових розслідувань із встановлення обставин загибелі військовослужбовця або ж додаткових розслідувань у разі неоднозначності обставин загибелі.
 
На жаль, на законодавчому рівні залишається не вирішеним питання забезпечення за рахунок Міністерства оборони України добровольців: як членів «Правого сектора», так й інших добровольчих підрозділів.
 
Без сумніву, проблематика в соціальному забезпеченні є. Однак хочу запевнити, що з боку керівництва Міноборони України вживаються усі заходи щодо надання членам сімей належних виплат, пільг, пенсій у межах вимог законодавства. Тому із впевненістю скажу, що сам на сам з проблемами жодна сім’я не залишиться.
 
З іншого боку, у військовому середовищі досі залишається низка проблемних питань, які виникають в учасників АТО: невідповідність даних у документах (дані наказу командира частини не збігаються з даними сектора), що затримує видачу посвідчення учасника бойових дій; тривале оформлення військовими частинами документів на 11 загиблих військовослужбовців, хоча відомості наявні у Львівському обласному військовому комісаріаті. Наслідком таких проблем є тривале проведення розслідувань, неналежна виплата грошового забезпечення тощо.

Проблемним питанням. що негативно впливає на ефективність представ-ницької діяльності військових прокурорів апарату і гарнізонів, є позбавлення органів прокуратури пільги на сплату судового збору при здійсненні представницьких повноважень.

 
Окрім того, з прийняттям нового закону «Про прокуратуру» суттєво обмежено підстави та ускладнено відповідну процедуру представництва прокурором інтересів громадянина або держави в суді.
 
Зокрема, відповідно до ст. 23 Закону представництво прокурором інтересів держави в суді можливо лише у випадку якщо цей захист не здійснює або неналежним чином здійснює відповідний орган державної влади. Щоб з’ясувати вказані обставини, фактично необхідно здійснити перевірку органу державної влади. При тому, що проведення будь-яких перевірок, у тому числі з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурором в суді інтересів держави, чинним Законом України «Про прокуратуру» не передбачено.
 
Водночас 2 червня 2016 року Верховною Радою України прийнято зміни до Конституції, відповідно до яких повноваження органів прокуратури ще більше звужуються. Зокрема, поняття представництва прокурором інтересів громадянина в суді взагалі виключається. У цьому зв’язку необхідно зазначити, що за 6 місяців 2016 року прокуратурою в інтересах громадян подано до суду 154 заяви про стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати у розмірі 588 тисгрн, які розглянуто, задоволено, а права громадян реально поновлено шляхом виплати коштів.
  

До прокуратури регіону та підпорядкованих прокуратур гарнізонів звернулось понад 150 громадян щодо порушення органами державної влади їхніх прав. Завдяки вжитим заходам забезпечено їх поновлення.

Переважно звернення стосувались виплат одноразової допомоги, різних видів грошового забезпечення, незаконних звільнень, відмови у наданні земельних ділянок учасникам АТО тощо.
 
Наприклад, завдяки втручанню військової прокуратури Івано-Франківського гарнізону забезпечено виплату вдові військовослужбовця – учасника АТО одноразової грошової допомоги внаслідок загибелі чоловіка. Зазначену допомогу дружина загиблого військовослужбовця не могла отримати протягом трьох місяців, незважаючи на неодноразові звернення до військового командування, і лише завдяки втручанню прокуратури її права поновлено упродовж двох тижнів.
 
Військовою прокуратурою Ужгородського гарнізону захищено права близько 100 військовослужбовців – учасників АТО стосовно матеріального, речового забезпечення, отримання належних земельних ділянок.
 
Поряд з цим військовою прокуратурою Чернівецького гарнізону забезпечено поновлення порушених трудових прав військовослужбовця запасу – інваліда ІІІ групи, якого було незаконно звільнено з роботи начальником КЕВ м. Чернівців.
 
Указаний громадянин неодноразово звертався по допомогу до квартирно-експлуатаційних установ вищого рівня, що виявилось безрезультатним. Лише військові прокурори змогли захистити у суді його порушені права: рішенням суду незаконний наказ про звільнення скасовано, а громадянина поновлено на роботі.
 
Підсумовуючи викладене, слід зауважити, що усунення існуючих прогалин чинного законодавства, відпрацювання нормативно-правової бази сприятиме ефективній роботі військової прокуратури з належного захисту обороноздатності та територіальної цілісності України.
 

кількість переглядів: 2346