16.04.2018 Військова прокуратура Західного регіону України бореться з безхазяйним статусом земель прикордонної смуги. - Стаття військового прокурора Західного регіону України генерал-майора юстиції Олега Сенюка. "Вісник прокуратури", № 03'2018ВІЙСЬКОВА ПРОКУРАТУРА ЗАХІДНОГО РЕГІОНУ УКРАЇНИ БОРЕТЬСЯ З БЕЗХАЗЯЙНИМ СТАТУСОМ ЗЕМЕЛЬ ПРИКОРДОННОЇ СМУГИ
Віднедавна в Україні гостро постала проблема щодо так званих безхазяйних земель прикордонної смуги, які розташовані вздовж державного кордону України на території Закарпаття. До вирішення питання про повернення в державну власність незаконно відчужених земель оборони узялася військова прокуратура Західного регіону України. З метою ґрунтовного вивчення назрілої проблеми та законного витребування у правопорушників території, які мають бути повернуті у власність держави, військова прокуратура вжила декілька дуже необхідних заходів.
Насамперед прокуратура регіону вивчила стан додержання підрозділами Державної прикордонної служби України (ДПС України) вимог законодавства щодо користування землями прикордонної смуги. З’ясувалося, що частина цих ділянок, необхідних для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, просік та комунікацій, незаконно вибула з держвласності в догоду декотрим фізичним та юридичним особам.
Тільки впродовж чотирьох місяців у 2014-2015 роках Головне управління Держземагентства у Закарпатській області надало 28 громадянам дозволи на розроблення проекту землеустрою з відведення 53 га земель для селянського господарства на Берегівщині. Незабаром, у липні-вересні 2015 року, зазначене управління провело шість земельних торгів. На аукціоні було продано права оренди на земельні ділянки загальною площею 79 га сільськогосподарського призначення державної власності. Вкотре – на території Батрадівської сільської ради Берегівського району Закарпаття. Переможцем торгів стало фермерське господарство «Гетен 2014», для якого аукціон був «заключним етапом» відібрання в держави прикордонних земельних ділянок загальною площею 132 га. Однак підприємці не врахували, що вказані ділянки є землями оборони, оскільки виділялися в межах земель прикордонної смуги, на яких, відповідно, діє особливий режим використання.
Землі в межах прикордонної смуги, згідно із ст. 3 Закону України «Про використання земель оборони», надаються в постійне користування військових частин Державної прикордонної служби України.
Відповідно до пункту 14 Положення про прикордонний режим, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 року № 1147, порядок використання земель прикордонної смуги може визначатись місцевими державними адміністраціями разом із відповідними підрозділами Державної прикордонної служби України. Утім, як було встановлено, ДПС України не погоджувало передачу зазначених земельних ділянок.
Водночас законодавством не передбачено порядку та можливості передачі чи вилучення земель прикордонної смуги з користування військових частин ДПС України в користування чи у власність інших органів, установ, фізичних чи юридичних осіб.
Зробивши незначний історичний відступ, зауважимо, що у вересні 1945 року Радою Народних комісарів СРСР прийнято постанову № 2292-588сс, якою зобов’язано НКВС СРСР прийняти під охорону ділянку кордону з Польщею, Чехословаччиною, Угорщиною і Румунією в межах Закарпатської області. Наступного року, 28 вересня, Закарпатський обласний виконавчий комітет, щоб покращити охорону державного кордону в Закарпатській області, постановив встановити 800 метрову прикордонну смугу, а Рада Міністрів Української РСР 24 березня 1947 року – встановити на відповідних ділянках державного кордону конкретні розміри прикордонної смуги.
Слід зазначити, що сьогодні судді першої, апеляційної та касаційної інстанцій також поділяють позицію щодо охоронного значення прикордонних ділянок і своїми рішеннями підтвердили належність земель прикордонної смуги до земель оборони та неможливість їх передачі з користування військових частин ДПС України. Суди не тільки скасували рішення, але й визнали недійсними договори, на підставі яких землі прикордонної смуги незаконно вибули з власності держави в особі Адміністрації ДПС України та Мукачівського прикордонного загону.
Таким чином, для скасування зазначених вище наказів Головного управління Державного земельного агентства у Закарпатській області та повернення земель державі військова прокуратура Ужгородського гарнізону та прокуратура Закарпатської області налагодили взаємодію з Адміністрацією ДПС України, заявивши позови до цього держагентства, 28 громадян та фермерського господарства «Гетен 2014». Усі позови розглядались судами в межах дев’яти справ. Зараз у восьми з них судові рішення про задоволення позовних вимог набрали законної сили, а розгляд однієї справи за позовом прокуратури Закарпатської області триває в Апеляційному суді Закарпатської області.
Вказані факти незаконного вилучення земель прикордонної смуги стали можливими через відсутність у військових частин ДПС України правовстановлюючих документів на спірні земельні ділянки, у тому числі невнесення відповідних відомостей про ці ділянки до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно як об’єкт цивільних прав. Зрештою це призвело не лише до їх незаконного вилучення, а й до тривалої судової тяганини з метою повернення їх законному власнику. Разом з тим військові частини вибірково вживали заходи із виготовлення необхідних документів та реєстрації права державної власності, однак лише стосовно земельних ділянок під інженерно-технічними спорудами та комунікаціями.
Також слід указати, що загальна площа земель прикордонної смуги військових частин, підпорядкованих Західному регіональному управлінню (ЗРУ) ДПС України, становить 23 889 га. Для виготовлення документації із землеустрою для військових частин ЗРУ ДПС України необхідно орієнтовно 56 млн грн, з яких цьогоріч саме для названих потреб виділено лише 125 тис. грн. Водночас місцезнаходження земельної ділянки, її прохідність, рівнинність – усе це неабияк впливає на вартість робіт щодо виготовлення документації із землеустрою. Зрозуміло, що з огляду на розташування землі в гірській місцевості плата за виготовлення такої документації буде значно вищою від середньої вартості.
Кошти за виготовлення документації повинні виділятися з Державного бюджету України для потреб військових частин ДПС України, а потім – перераховуватися суб’єктам господарської діяльності як плата за виконання робіт. Зважаючи на нестачу коштів в умовах проведення бойових дій на сході України та відсутність відповідних кошторисних призначень, це неодмінно призведе до значних перевитрат коштів держбюджету.
Відповідно до ч. 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка може бути об’єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Також Кодексом передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає вмотивовану відмову у його наданні.
Землеустрій проводиться в обов’язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності у разі розробки документації із землеустрою щодо організації раціонального використання та охорони земель (п. «а» ч. 1 ст. 20 Закону України «Про землеустрій»). Розробниками документації із землеустрою є юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких за основним місцем роботи працює не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою, а також фізичні особи – підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Аналізуючи це, слід указати, що в Чернівецькій області дислокується 161- ий топогеодезичний центр. Серед його працівників – два десятки військовослужбовців, які можуть здійснювати геодезичні роботи. Зважаючи на таке, військова прокуратура Західного регіону України ініціювала питання щодо видачі вказаним військовослужбовцям військової частини А2308 цільових сертифікатів для виготовлення документації із землеустрою на земельні ділянки прикордонної смуги. Також можливим є варіант створення тимчасового органу, який забезпечить безкоштовне виготовлення такої документації.
Доцільно наголосити, що одночасно із розробленням документації необхідно ініціювати питання про проведення інвентаризації земель прикордонної смуги для подальшого оформлення права власності на них.
До тих пір, поки військова прокуратура не взялася за повернення вказаних територій у власність держави, окремим юридичним та фізичним особам неймовірно «щастило». Але переломним став момент, коли прокурори довели, що господарський процес у цих питаннях ще не є закінченням справи, оскільки потрібно притягнути до законної відповідальності винних осіб, які сприяли вибуттю з власності держави земель прикордонної смуги. Таким чином, зараз прокуратура регіону здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні за підозрою службових осіб Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області у зловживанні владою, що спричинило вибуття з державної власності вказаних земель.
Немає сумніву, що на цьому крапку в історії не поставлено. Тривають як судові розгляди, так і досудове розслідування кримінального провадження. Правопорушникам навряд чи пощастить: закон і справедливість, завжди йдуть пліч-о-пліч. Умовно безхазяйні землі прикордонної смуги вздовж державного кордону України на території Закарпаття вже завтра повернуться у власність держави.
|
кількість переглядів: 6004 |